gerardjodi.reismee.nl

Mist in de Grand Canyon

Ha lezers,

Even een kleine update vanuit een hotellobby, onze primitieve campground heeft helaas geen internet... Vanmorgen helicoptervlucht gepland. We waren al ingecheckt maar helaas... Flight cancelled... Morgenvroeg nieuwe poging en anders door naar Needles over de Route 66. Grand Canyon is gaaf, ware het niet dat... bewolking, regen, mist... 't wordt afdalen willen we de Colorado-river zien stromen vrezen we. Morgenavond volgt nieuwe update.

Eerste indrukken Grand Canyon

Vanmorgen al voor 7 uur vertrokken vanuit Bryce Canyon. Niet omdat we dat nou zo leuk vonden, maar we hadden een behoorlijke rit voor de boeg, zo'n 450 km naar Grand Canyon. Gelukkig lukte het opstaan redelijk goed en rond half 9 waren we al behoorlijk opgeschoten. We kozen voor de South Rim, de kant van de Grand Canyon die ook het meest bezocht wordt. De North Rim hadden we al relatief snel bereikt, maar hoewel de kloof hemelsbreed maar 16 mile is, moet je er met de camper toch omheen rijden, oftewel 250 km extra... Ons ontbijtje genuttigd aan Highway 89, waar echt geen eind aan lijkt te komen. Gelukkig wel een hele mooie en rustige route en omdat er onderweg zoveel moois te zien is was het allesbehalve saai. Links van ons de Vermillion Cliffs, die weer uitlopen in de Grand Canyon. Jodi en ik hebben elkaar goed afgewisseld, zodat we weinig oponthoud hadden. Vanuit het regenachtige Bryce weer de warme Nevajo-woestijn in. Rare gewaarwording hoe de temperaturen hier zomaar spontaan lijken te wijzigen. Na de lunch in Cameron door voor het laatste stuk. Warme kleding inmiddels omgeruild voor korte broek en shirtje, maar toen de South Rim van de Grand CAnyon in zicht was begon het me toch te regenen...
We kwamen aan de oostkant binnenrijden en natuurlijk direct de Grand Canyon in al zijn pracht bekeken. Onvoorstelbaar hoe groot zo'n massief is. Jammer dat het niet helder was, want viewpoints als DesertView, Navajo Point, Lipan Point en meer van dat soort namen gaven nu geen goede indruk van de canyon. De Calorado-river, ontstaan in de Rocky Mountains, baant zich een weg door de canyon en het is mogelijk om de canyon helemaal af te dalen al wordt aanbevolen om daar 2 dagen voor uit te trekken. Morgen maar eens kijken wat we gaan doen. Eerst wacht de helikopervlucht boven de Grand Canyon. Althans, dat hopen we, want dat is helemaal afhankelijk van de omstandigheden. Met een dag als vandaag hadden we het kunnen vergeten, maar morgen hopen we tussen 9 en 10 de Grand Canyon in al zijn glorie te zien vanuit de lucht. ,,Keep your fingers crossed'', aldus de rangers ter plekke. De vooruitzichten zijn beter, hopelijk volgt morgen een spectaculair verhaal.

Bryce: mooi, mooier, mooist...

Vanmorgen vanuit Zion vertrokken naar Bryce. Een relatief kort ritje van zo'n 150 km en rond 8.00 zijn we al met onze RV (Recreational Vihicle klinkt toch mooier dan camper :) vertrokken. Op zich een relaxt ritje, ware het niet dat we toch wat oranje lampjes op ons dashboard te zien kregen. Die ene herkende ik wel van m'n eigen Renault, iets met 1 van de cylinders, maar de andere baarde me meer zorgen, want oranje bij het oliepeil is niet echt iets waar we op stonden te wachten. Toch maar even gestopt bij een garage en het laten zien. Bleek het symbooltje niet van de olie te zijn maar van de benzinedop... Hadden we inderdaad al wat problemen mee en al vervangen. De leiding zit niet helemaal vast, maar door 2 schroefjes aan te draaien was dat ook weer verholpen. By the way... ik krijg steeds meer sympathie voor die Amerikanen. Allemaal super behulpzaam en vriendelijk.
Daarna weer verder en rond 11 uur meldden we ons bij Ruby's Inn een campground net buiten Bryce National Park. Superleuk hier met veel winkeltjes en alles is superruim opgezet. We kregen zelfs nog 20 dollar korting op vertoon van onze ANWB-pas.
Na de lunch, en wat kleine boodschapjes, met de shuttlebus het park in. Supersysteem trouwens, alles zit bij de prijs in en je wordt overal 'voor de deur' afgezet. Eenmaal binnen het park hebben we echt onze ogen uitgekeken. Bryce is echt geweldig, weer totaal anders dan Yosemite en Zion. Moeilijk te beschrijven als je het niet zelf ziet. Afijn, bekijk de foto's voor een indruk. Wij zijn in elk geval helemaal afgedaald de canyon in. Een pittige trail, maar voor 200% de moeite waard. Je kijkt echt je ogen uit. Elke bocht geeft weer een ander beeld en met beetje fantasie haal je er allerlei figuren uit.
We kozen voor de Peekaboo-trail vanuit Brycepoint, het hoogste gedeelte. Vervolgens aansluitend de Queens Garden trail gelopen en vervolgens weer de canyon uitgeklauterd. Al met al toch een dikke 3 uur in de benen.
Terug naar de campground en even wat drank ingeslagen, ook niet geheel onbelangrijk. Foto's zijn super al moet je dit echt met eigen ogen aanschouwen. Morgen nog een dagje Bryce en dan een lange weg naar Grand Canyon. Hemelsbreed misschien maar 100 km maar we moeten er toch omheen om de Southrim te bereiken, oftewel 450 km voor de boeg...

Ons tweede dagje Zion

De dag begon twijfelachtig. Sterker nog... we hoorden voor het eerst regen op ons camperdak vallen. Gezien de voorgaande dagen hadden we niet echt de indruk dat het serieus was, maar er is toch een behoorlijk buitje gevallen. Even stonden we nog in dubio om de RV te starten en door te rijden naar Bryce, maar daar toch maar van afgezien omdat Zion toch wel erg mooi was. Eerst maar even boodschappen gedaan en zo rond de middag brak het zonnetje gelukkig toch nog door al is de temperatuur niet te vergelijken met Las Vegas. Rond de 22 graden vermoeden we, maar dat bleek wel een heerlijk wandelweertje. Toch weer behoorlijk wat trails gelopen, begonnen met de Grotto Trail (saai), vervolgens de Kayenta Trail (al een stuk mooier, wel behoorlijk klimmen) en vervolgens de Emerald Pools (gaaf). De laatste trail liep langs diverse meertjes die trapsgewijs zijn ontstaan uit de canyon. Erg indrukwekkend om langs de steile rotsen te lopen.
Daarna hadden we wel een lekker (Zion)-biertje verdiend vonden we, was weliswaar over de datum, maar hij smaakte prima. Potje gekaart en toen werden we toch wel erg hongerig.
Jodi blijkt gelukkig een echte keukenprinses te zijn (wist ik al lang natuurlijk...) en heerlijk gegeten in de camper. Na afloop koffie met een likeurtje. De bedoeling was om vervolgens eindelijk eens aan 1 van die dikke boeken te beginnen, maar na een bladzijde of 5 ging het licht uit. Supergaaf zo'n rondreis, maar de uurtjes slaap hebben we hard nodig!

Zion National Park is geweldig!

Vanaf Las Vegas was het een kleine 300 km naar Zion National Park. De bedoeling was om binnen het park een camping op te zoeken, maar helaas bleken de laatste plekken net vergeven. Gelukkig hadden we direct een goed alternatief, namelijk een RV Campground net buiten het park met zowaar wifi, dus toch een verhaaltje. Ook nog eens een stuk luxer dus wat willen we nog meer. Inmiddels zijn de plannen ook enigszins gewijzigd. De bedoeling was 1 overnachting te boeken bij Zion om vervolgens door te reizen naar Bryce, maar we hebben besloten er een extra nachtje aan vast te knopen. Want het is hier geweldig mooi en we hebben nog enkele mooie trails die we beslist even willen lopen. Dus Bryce wacht maar een dagje.
Verder ook besloten om vanuit Bryce door te trekken naar Grand Canyon en Arches toch maar links te laten liggen. Het worden anders wel erg veel kilometers en we willen onze tijd nemen voor de plekken waar we wel komen. Dus... zit niet anders op dan nog een keertje terug te gaan.
Als Bryce nog mooier is dan Zion dan staat ons nog wat te wachten. Vanmiddag met de shuttlebus ons naar het eindpunt laten brengen en van daaruit een mooie wandeling gemaakt. Wat rivieroversteekjes gedaan en onze ogen uitgekeken op degeweldige rotsformaties die de canyon omgeven. Met de zon erop lijkt de canyon nog mooier en indrukwekkender te worden. Wel gaan we onze camper morgenvroeg even verkassen naar de campingsite binnen het National Park, net iets meer in de natuur en de luxe van stroom en water hebben we eigenlijk niet nodig. Waxinelichtjes in overvloed.
Vanavond lekker de bbq aangestoken met een wijntje erbij en morgen eens kijken of we de zon vanaf de camping kunnen zien opkomen, want al zitten we buiten het park, in onze achtertuin hebben we een prachtig uitzicht op Zion Grand Canyon.

Ervaring rijker, illusie armer...

Alle visioenen over 'wat te doen met een miljoen' kunnen de prullebak in, want Las Vegas was ons qua gokgeluk niet gunstig gezind. Behalve wat incidentele succesjes aan de roulettetafel was het eindresultaat 100 dollar negatief. Ach, was ingecalculeerd zullen we maar zeggen :)
Verder wel enorm onder de indruk geraakt van Las Vegas by night. Groot, groter, grootst. Enorme hotels met gigantische gokpaleizen vechten om de aandacht van de bezoekers. Kosten nog moeite worden gespaard om de mensen te lokken en dat levert wel mooie shows op. Complete musicals, waterballetten etc. worden opgevoerd en da's natuurlijk altijd aardig om te zien. Zeker als het niks kost. We blijven tenslotte Nederlanders. Bij de hotels ook leuke livebands en andere vormen van vermaak. We hebben het maar over ons heen laten komen en uiteindelijk bij 2 verschillende hotels een gokje gewaagd.
Om je bij de tafel vast te houden staan er voor je neus dames te dansen met niet al te veel kleding, maar de aandacht gaat toch vooral uit naar het balletje. Onze geluksnummers 16 en 32 doen het beter in Nederland helaas... Dus in plaats van met de limousine toch maar met de monorail terug naar de camper.

Laat dat stomme ding nou achterlangs teruggaan. Hadden we achteraf toch beter via de Las Vegas Strip terug kunnen lopen. Afijn... wandelingetje rond middernacht was nog wel te doen. De temperatuur was ook op dat tijdstip nog onverminderd hoog. Minstens 30 graden. Nu even ontbijten en dan richting Zion National Park waar we 1 nacht verblijven. Hopelijk kunnen we terecht, want reserveren lukte niet meer.

Daarna 2 dagen naar Bryce National Park en in beiden gevallen is het weer back to basic, dus geen Wifi en dus geen leuke verhaaltjes... :)

Highway to Las Vegas

Gisteravond hebben we nog wat boodschapjes gedaan in Visalia en de rest van de avond lekker relaxt bij de camper doorgebracht. Gelukkig verkopen ze in Amerika ook Turtle wax, om de krassen van de camper te poetsen :) Tsja, en als je kantoorvingertjes hebt, dan krijg je al snel blaren....... Vanochtend vroeg, 7.30 uur, vertrokken richting Las Vegas. Een kleine 600 km, dus a long way to go..... Onderweg, ongeveer halverwege,een lunch stop gemaakt in Barstow. Ik heb vandaan mijn vuurdoop gehad, ben ook achter het stuur gekropen van de camper. Dat valt nog niet mee, kan ik je zeggen. Ook nog nooit in een automaatgereden, dusmet het zweet in de handen achter het stuur........Maar volgens Gerard kon er niks gebeuren op een lange rechte weg.Daar staan vast geen infohokjes :)En hij had gelijk. Zonder brokken zijn wehalverwege de middaggearriveerd in Las Vegas. Meteen na aankomst zijn we het zwembad van de camping ingedoken. het is hier nl. 40 gr. celcius. pfffff....... bloody hot, kan ik je vertellen.

Ja en toen was er nog iets wat nieuw voor ons was. Hoe verwijder je zonder problemen een halfvol urinoir en afvalwater. Bij onze verhuurder kregen we de sleutel en met de mededeling 'enjoy' zijn we vertrokken. Nu we op Circus Circus (de RV-site in Las Vegas) toch een fully hooked up-stekkie hadden, op z'n Nederlands 'all inclusive' toch maar alle slangen uitgeprobeerd. We kwamen niet ver want we kregen de kraan niet eens open. Gelukkig blijken Amerikanen erg behulpvaardig te zijn en ook in dit geval schoot een medewerker van de KOA-camping ons direct te hulp. Afijn, de kraan was los... hoe nu verder... Kwestie van logisch nadenken en toen ging de rest eigenlijk best wel goed. Eerst de zwarte can lozen, vervolgens de grijze, even doorspoelen en klaar. Vervolgens weer aanvullen met schoon water.

Nu zijn we bijna klaar voor onze missie: rijk worden in Las Vegas! Morgen horen jullie of we ons definitief hebben gevestigd in de US of America...

Bye Yosemite, overnachting in Visalia

Yosemite hebben we vanmorgen achter ons gelaten. Maar niet nadat we eerst Glacier Point bezocht hebben. De bedoeling was de zonsopkomst mee te maken, maar helaas... 't was toch iets verder weg dan we dachten. Het bezoekje was er niet minder interessant om, want het is een prachtig punt om Yosemite Valley te bekijken. Op een hoogte van plm. 2100 meter zagen we de Vernal Falls, Nevada Falls, de HalfDome (grootste brok graniet ter wereld) en verder natuurlijk genoten van het mooie uitzicht... Na een klein uurtje toch maar verder. De bedoeling was om via Sequoia Park naar Visalia te rijden en daar te overnachten. Maar we zijn toch maar direct doorgereden naar Visalia enhebben besloten even onze rust te nemen. Op de KOA campsite is een lekker zwembad, genoeg vieze was en we moeten nog even shoppen.

En morgen wacht een lange trip naar Las Vegas. 't Is hier momenteel 35 graden, bloody hot en weinig schaduw. En in Las Vegas is het momenteel 39 graden dus er staat ons nog wat te wachten. Zojuist ook even de verhaaltjes van de voorgaande 2 dagen online gezet, want in Yosemite hadden we dus helemaal geen internet, had ook wel z'n charme trouwens.

Nu maar even genieten van het zonnetje, al is de schaduw toch wel erg prettig nu. De tank is inmiddels weer gevuld met de nodige gallons, dus Las Vegas... here we come!