gerardjodi.reismee.nl

Eerste indrukken Grand Canyon

Vanmorgen al voor 7 uur vertrokken vanuit Bryce Canyon. Niet omdat we dat nou zo leuk vonden, maar we hadden een behoorlijke rit voor de boeg, zo'n 450 km naar Grand Canyon. Gelukkig lukte het opstaan redelijk goed en rond half 9 waren we al behoorlijk opgeschoten. We kozen voor de South Rim, de kant van de Grand Canyon die ook het meest bezocht wordt. De North Rim hadden we al relatief snel bereikt, maar hoewel de kloof hemelsbreed maar 16 mile is, moet je er met de camper toch omheen rijden, oftewel 250 km extra... Ons ontbijtje genuttigd aan Highway 89, waar echt geen eind aan lijkt te komen. Gelukkig wel een hele mooie en rustige route en omdat er onderweg zoveel moois te zien is was het allesbehalve saai. Links van ons de Vermillion Cliffs, die weer uitlopen in de Grand Canyon. Jodi en ik hebben elkaar goed afgewisseld, zodat we weinig oponthoud hadden. Vanuit het regenachtige Bryce weer de warme Nevajo-woestijn in. Rare gewaarwording hoe de temperaturen hier zomaar spontaan lijken te wijzigen. Na de lunch in Cameron door voor het laatste stuk. Warme kleding inmiddels omgeruild voor korte broek en shirtje, maar toen de South Rim van de Grand CAnyon in zicht was begon het me toch te regenen...
We kwamen aan de oostkant binnenrijden en natuurlijk direct de Grand Canyon in al zijn pracht bekeken. Onvoorstelbaar hoe groot zo'n massief is. Jammer dat het niet helder was, want viewpoints als DesertView, Navajo Point, Lipan Point en meer van dat soort namen gaven nu geen goede indruk van de canyon. De Calorado-river, ontstaan in de Rocky Mountains, baant zich een weg door de canyon en het is mogelijk om de canyon helemaal af te dalen al wordt aanbevolen om daar 2 dagen voor uit te trekken. Morgen maar eens kijken wat we gaan doen. Eerst wacht de helikopervlucht boven de Grand Canyon. Althans, dat hopen we, want dat is helemaal afhankelijk van de omstandigheden. Met een dag als vandaag hadden we het kunnen vergeten, maar morgen hopen we tussen 9 en 10 de Grand Canyon in al zijn glorie te zien vanuit de lucht. ,,Keep your fingers crossed'', aldus de rangers ter plekke. De vooruitzichten zijn beter, hopelijk volgt morgen een spectaculair verhaal.